کد مطلب:1559 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:265

شرایط کسانی که مستحق زکاتند


1950- كسی كه مالك می تواند زكاة خود را به او بدهد , باید شیعه دوازده امامی باشد , و اگر انسان كسی را شیعه بداند و به او زكاة بدهد , بعد معلوم شود شیعه نبوده باید دوباره زكاة بدهد.



1951- اگر طفل یا دیوانه ای از شیعه فقیر باشد , انسان می تواند به ولی او زكاة بدهد , به قصد این كه آنچه می دهد ملك طفل یا دیوانه باشد.



1952- اگـر بـه ولـی طفل و دیوانه دسترسی ندارد , می تواند خودش یا به وسیله یك نفر امین زكاة را به مصرف طفل یا دیوانه برساند , و باید موقعی كه زكاة به مصرف آنان می رسد نیت زكاة كند.



1953- به فقیری كه گدایی می كند می شود زكاة داد.



ولـی بـه كـسـی كه زكاة را در معصیت مصرف می كند , نباید زكاة داد , بلكه احتیاط آن است به كسی كه دادن زكـاة موجب ترغیب او در معصیت می شود هر چند خود آن را در معصیت صرف نمی نماید زكاة داده نشود.



1954- بـه كسی كه شراب خوار است یا نماز نمی خواند هم چنین به كسی كه معصیت كبیره را آشكارا بجا می آورد احتیاط واجب آن است كه زكاة ندهند.



1955- بـه كـسی كه بدهكار است و نمی تواند بدهی خود را بدهد اگر چه مخارج او بر انسان واجب باشد , می شود قرضش را از زكاة داد.



1956- انـسان نمی تواند مخارج كسانی را كه مثل اولاد خرجشان بر او واجب است از زكاة بدهد , ولی اگر مخارج آنان را ندهد , دیگران می توانند به آنان زكاة بدهند.



1957- اگر انسان زكاة را به پسرش بدهد كه خرج زن و نوكر و كلفت خود نماید اشكال ندارد.



1958- پدر نمی تواند از سهم سبیل اللّه كتابهای علمی و دینی كه مورد احتیاج پسر است بخرد و در معرض استفاده او قرار دهد , مگر آن كه مصلحت عامه اقتضای این كار را داشته باشد , و از حاكم شرع بنابر احتیاط اجازه بگیرد.



1959- پـدری كـه تمكن تزویج پسرش را ندارد می تواند از زكاة برای پسرش زن بگیرد , و هم چنین است پسر نسبت به پدر.



1960- بـه زنـی كه شوهرش مخارج او را می دهد و زنی كه شوهرش خرجی او را نمی دهد , ولی می تواند - هر چند به مراجعه حاكم شرع - او را به دادن خرجی مجبور كند , نمی شود زكاة داد.



1961- زنـی كـه صـیـغـه شـده اگر فقیر باشد , شوهرش و دیگران می توانند به او زكاة بدهند , ولی اگر شوهرش در ضمن عقد شرط كند كه مخارج او را بدهد یا به جهت دیگری دادن مخارجش بر او واجب باشد , در صورتی كه مخارج آن زن را بدهد , نمی شود به آن زن زكاة داد.



1962- زن می تواند به شوهر فقیر خود زكاة بدهد , اگر چه شوهر زكاة را صرف مخارج خود آن زن نماید.



1963- سید نمی تواند از غیر سید زكاة بگیرد , ولی اگر خمس و سایر وجوهات كفایت مخارج او را نكند , و از گرفتن زكاة از غیر سید ناچار باشد می تواند از او زكاة بگیرد.



1964- به كسی كه معلوم نیست سید است یا نه , می شود زكاة داد.